Privatlivspolitik for Frederikshavn Forsyning A/S

Generelt
Privatlivspolitikken, for Frederikshavn Forsyning A/S (Forsyningen), skaber grundlaget for overholdelse af EU Persondataforordningen og Databeskyttelsesloven. Politikken beskriver, hvilke personoplysninger vi indsamler om dig, hvorfor vi indsamler, og hvordan vi behandler dem. Politikken beskriver også, hvad dine rettigheder er, når du betror os med dine personoplysninger.

Har du spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger, er du velkommen til at henvende dig via kontaktinformationen, som du finder herunder.

 

Dataansvarlig
Frederikshavn Forsyning A/S
Knivholtvej 15
9900 Frederikshavn
Tlf.: 9829 9000
forsyningen@forsyningen.dk
www.forsyningen.dk

 

Hvorfor behandler vi dine personoplysninger?
Vores formål med at behandle personoplysninger er for, at vi kan levere el, vand og varme samt aftage spildevand og affald til dig som kunde. Herunder varetage administrationen af dit kundeforhold, fx måling, tilslutning, afbrydelse og afregning. Hvis du har givet dit samtykke, bruger vi også dine personoplysninger til markedsføringsformål, fx vedrørende ydelser, besparelser og gode råd.

Dine personoplysninger behandles tilstrækkeligt, relevant og begrænset til, hvad der er nødvendigt i forhold til det formål, hvortil de behandles.


Retlig grundlag, i EU persondataforordningen (GDPR), for behandling af dine personoplysninger
Forsyningen behandler personoplysninger for at vi kan leve op til

  • kontraktlige (Databeskyttelseslovens § 6. stk. 1, jf. GDPRartikel6, stk. 1, litra b) og
  • retlige (Databeskyttelseslovens § 6, stk. 1, jf. GDPR artikel 6, stk. 1, litra c) forpligtigelser samt
  • af nødvendighed for udførelsen af opgaver i samfundets interesse (Databeskyttelseslovens §6. stk. 1, jf. GDPR artikel 6, stk. 1, litra e).

Behandling af dine personoplysninger kan også finde sted, hvis du har givet dit samtykke (Databeskyttelseslovens § 6, stk. 1, jf. GDPR artikel 6, stk. 1, litra a og artikel 7, stk. 2, litra a) eller hvis behandlingen er nødvendig for, at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares (Databeskyttelseslovens § 6, stk. 1, jf. GDPR artikel 9, stk. 2, litra f).

 

Hvilke typer af personoplysninger behandler vi?
Personoplysninger omfatter informationer, der kan identificere en fysisk person. Den type personoplysninger vi behandler om dig, er fx navn, adresse, telefonnummer, cpr.nr., målernummer, installationsnummer, betalingsoplysninger, oplysninger om restancer mv. I forbindelse med afbrydelse af forsyningen (el, vand, varme) behandler vi også oplysninger om helbred, dyrehold og børn, hvis det er relevant.


Hvem kan Forsyningen videregive dine personoplysninger til?
Vi giver ikke personoplysninger videre til virksomheder, organisationer og enkeltpersoner uden for Forsyningen. Personoplysninger videregives/overføres ikke til tredjelande. Med undtagelse giver Forsyningen kun personoplysninger videre i disse tilfælde:

  • Ved samtykke
    Vi giver personlige oplysninger videre til virksomheder, organisationer eller enkeltpersoner uden for Forsyningen, hvis vi har et samtykke fra den registrerede. Det vil sige, at vi kræver et aktivt tilvalg ved videregivelse af alle personoplysninger.
     
  • Til ekstern databehandling
    Vi giver personlige oplysninger videre til Forsyningens samarbejdspartnere eller andre betroede virksomheder eller personer, der behandler oplysningerne for os. Deres behandling er baseret på Forsyningens instrukser og er i overensstemmelse med vores gældende bestemmelser omkring fortrolighed og sikkerhed, herunder vores databehandleraftaler.
     
  • Af juridiske årsager
    Vi giver personlige oplysninger videre til virksomheder, organisationer eller enkeltpersoner uden for Forsyningen, hvis vi i god tro mener, at oplysningerne er nødvendig for at:
    • overholde gældende love, bestemmelser, sagsanlæg eller retsgyldige anmodninger fra offentlige myndigheder
    • håndhæve gældende servicevilkår, herunder undersøgelse af potentielle overtrædelser
    • registrere, forhindre eller på anden måde beskytte mod problemer med bedrageri, sikkerhed eller tekniske problemer
    • holde Forsyningen fri fra skade, vores kunders eller offentlighedens rettigheder, ejendom eller sikkerhed, som det kræves eller tillades i henhold til lovgivningen.
       
  • Andre årsager
    Forsyningen kan også videregive dine personoplysninger til vores samarbejdspartnere, hvis det er for at opfylde en aftale på din anmodning. Hvis du fx tilmelder dig Fjernvarmens Serviceordning, videregiver vi dine kontaktoplysninger og adresse til den VVS installatør, som du har valgt skal udføre serviceordningen.

 

Forsyningen kan dele oplysninger, der ikke identificerer personer med offentligheden og vores samarbejdspartnere. Vi kan fx dele oplysninger med offentligheden for at vise generelle tendenser om, hvordan kundernes forbrug fordeler sig.

 

Indsamling af oplysninger hos andre end den registrerede
Hvor det er relevant, indhenter vi oplysninger hos offentlige myndigheder eller offentlige tilgængelige registre.


Tidsfrister for opbevaring/sletning
Personoplysninger behandles så længe, det har relevans. Så snart behandlingen ikke længere er relevant, det vil sige ophør af behandlingsgrundlaget, slettes eller anonymiseres personoplysningerne. Efter afsluttet kundeforhold opbevares dine personoplysninger i 3 år eller længere, hvis påkrævet efter lovgivningen, jf. forældelsesloven kapitel 3, § 3. Herunder opbevares materiale, der er underlagt bogføringsloven i 5 år plus indeværende regnskabsår, jf. bogføringsloven kapitel 5, § 10.
 

Hvordan beskytter Forsyningen dine personoplysninger?
Vi bestræber os på at opretholde et højt niveau af sikkerhed for at beskytte de personoplysninger, vi har registreret mod uautoriseret adgang, ændring, offentliggørelse eller ødelæggelse.

For at sikre dine personoplysninger har vi implementeret organisatoriske og tekniske sikkerhedsforanstaltninger gennem sikre it-systemer, servere, backup servere og strenge procedure. Vi benytter os primært af branche it-løsninger, der lever op til kravene for behandling.
 

Dine rettigheder
Hvis du som kunde ønsker at gøre brug af nedenstående rettigheder, skal du kontakte os via de kontaktoplysninger, der er listet øverst i privatlivspolitikken. Vi behandler og besvarer din henvendelse så hurtigt som muligt og senest en måned, efter, at din henvendelse er modtaget, medmindre anmodningens kompleksitet og omfang gør, at der ikke kan svares inden for en måned. I så fald kan svarfristen blive op til 3 måneder, jf. GDPR artikel 12.

Når Forsyningen behandler  dine personoplysninger, har du retten til at,

  • modtage oplysning om, hvordan vi behandler dine personoplysninger
  • få indsigt i dine personoplysninger
  • få urigtige personoplysninger rettet
  • få begrænset behandlingen af dine personoplysninger
  • få dine personoplysninger slettet
  • gøre indsigelse mod, at dine personoplysninger anvendes til direkte markedsføring
  • gøre indsigelse mod automatiske, individuelle afgørelser, herunder profilering
  • flytte dine personoplysninger til anden dataansvarlig (dataportabilitet)

Hvis vores behandling af dine personoplysninger er baseret på dit samtykke, har du til en hver tid ret til at trække et sådan samtykke tilbage (det vil dog ikke påvirke behandlingen baseret på dit samtykke før tilbagetrækningen).

Alle ovenstående rettigheder håndteres af Forsyningens administrative personale. Forsyningen kan afvise anmodninger, der:

  • er urimeligt gentagende
  • kræver uforholdsmæssig meget teknisk indgriben, fx at udvikle et nyt system eller ændre en eksisterende praksis væsentligt
  • påvirker beskyttelsen af andres personlige oplysninger, eller noget som vil være ekstremt upraktisk, fx anmodninger om oplysninger der findes som sikkerhedskopier

Hvis Forsyningen kan rette personoplysninger, gør vi det gratis, med mindre det kræver en uforholdsmæssig stor indsats. Vi bestræber os på at vedligeholde vores personoplysninger på en måde, der beskytter oplysningerne fra fejlagtig eller skadelig ødelæggelse. Når vi sletter personoplysninger, er det derfor muligt, at vi ikke altid kan slette tilhørende kopier fra vores arkivservere med det samme, og det er ikke sikkert, at oplysningerne fjernes fra vores sikkerhedskopisystemer. Hvis data skal gendannes, er der lavet en procedure for, at personoplysninger der er ønsket slettet af den registrerede, ikke bliver genindlæst.          


Klage
Du har til hver en tid retten til at klage over vores behandling af dine personoplysninger til
Datatilsynet:
Borgergade 28, 5
1300 København K
dt@datatilsynet.dk
Tlf.: 3319 3200
www.datatilsynet.dk
 

Samarbejde med tilsynsmyndigheder
Forsyningen samarbejder med relevante lovgivende myndigheder, fx Datatilsynet, om at løse klager vedrørende behandling af personoplysninger, som vi ikke kan løse direkte med afsender af klagen.


Ændringer
Forsyningens persondatapolitik kan løbende ændres. Vi begrænser ikke dine rettigheder uden udtrykkelig samtykke. Politikken er versionsstyret og den seneste version, kan du altid finde her på siden. Ved væsentlige ændringer vil vi gøre opmærksom på det via relevante kommunikationskanaler.

Cookies